2014-06-18 09:45

Internetul si goana dupa aur. Interviu cu Piotr Ejdys, CEO-ul Gemius

Acum 15 ani, internetul era perceput ca un fenomen nou si intrigant cu un viitor si cu un destin necunoscut. Antreprenorii aveau nevoie atunci de  solutii corecte de masurara a indicatorilor de audienta. Acum, pe langa un astfel de produs, ei au nevoie de date integrate dintr-o multime de surse si de informatii care ii pot ajuta sa imbunateasca relatiile de business.

Gemius este acum unul dintre jucatorii cheie din regiunea EMEA in consultanta si cercetare online. Haideti sa ne intoarcem la inceputurile companiei: cum s-a schimbat idea originala care a dus la infiintarea companiei acum 15 ani?

 

Cand m-am alaturat echipei Gemius, compania exista déjà de 6 luni, dar sub un alt nume. In 1999 Adam Fijałkowski l-a intalnit pe Chris Modzelewski in Statele Unite ale Americii. La o discutie oarecare, le-a venit idea sa infiinteze o companie, pe un model care era deja la moda in America. Asa s-a infiintat Global eMarketing, gandita initial ca o agentie de digital. De altfel, intreaga industrie online din Polonia s-a format pornind de la ideile unor oameni pasionati de internet. Investitorul din spatele Global eMarketing a fost Chris Modzelewski. Odata cu trecerea timpului, compania a inceput sa dezvolte software-uri, pe langa serviciile de creeare de site-uri. Insa, in 2008 cresterea a fost intrerupta de criza economica. Dupa aceea, focusul s-a mutat pe masurarea traficului online, si asa a devenit o forta inovativa pe piata, in acest domeniu.

 

Era mai usor atunci sa ai succes cu un business online?

Situatia era in mod sigur diferita. In ceea ce priveste noile tehnologii si internetul, California era noul El Dorado. Inainte de explozia tehnologica, incepuse o adevarata goana dupa aur care s-a raspandit apoi si in alte piete. Toti cei care doreau sa experimenteze afacerile inovative veneau la Los Angeles si Silicon Valley. Toata lumea stia ca acolo trebuie sa mergi daca vrei sa incepi o afacere de la zero. Ca si in perioada goanei dupa aur si atunci  multi oamenii au riscat si au pariat totul pe un singur loz. Multi dintre acesti „cautatori de aur” au trudit, plini de speranta, dar fara nici un rezultat. Doar putini dintre ei au avut succes si printre ei se numara unele dintre cele mai spectaculoase victorii.

 

 

Ce s-a intamplat cu compania dupa explozia tehnologica din anii 2000?

 

Piata era supraaglomerata, iar clientii nu erau usor de gasit. In 2001 am decis sa ne focusam pe un singur produs. Am renuntat la creearea de site-uri si ne-am axat pe dezvoltarea si vanzarea unei solutii de masurarea a traficului. Primul nume pe care l-am dat produsului a fost GeMius. Pentru ca a functionat bine si a fost apreciat de clienti, am folosit o versiune modificata a numelui pentru rebranding-ul companiei in 2003.

 

Se pare ca Gemius a evoluat rapid dupa aceea..

Eram intr-adevar pe val pentru ca solutia noastra era de success, prin urmare am lansat o gama intreaga de produse de analiza cum ar fi gemiusTraffic, gemiusDirectEffect sau gemiusAudience. La un moment dat, aproape toata piata online din Polonia le folosea: nu ma refer doar la portalurile principale, ci si la multe site-uri independente. Ne-am dezvoltat produsele pe baza unei solutii care nu masura numai traficul de pe site-uri, ci si profilele socio-demografice ale utilizatorilor. La acel moment era o solutie intr-adevar unica si inovativa. 

 

Credeai acum 15 ani ca internetul va deveni un mediu de comunicare important si ca va trebui ca cineva sa-i masoare eficienta?

Cand m-am alaturat companiei acum 15 ani, nu m-am gandit la lucrurile astea. Vedeam internetul ca pe un fenomen nou si interesant cu un viitor necunoscut si cu un mare potential de dezvoltare. In 1999 erau disponibile servicii de web si mail electronic, insa nimeni nu se gandea atunci la solutii de masurare avansata.

 

Este adevarat ca informatia devine acum cea mai de pret marfa?

Informatia este vectorul care sta la baza internetului. Traim in era Big Data si zilnic se genereaza o cantitate enorma de date care vine dintr-o varietate de surse. Azi, fiecare organizatie din orice domeniu colecteaza si incearca sa proceseze informatiile din piata bazandu-se atat pe resursele din exterior cat si pe propriile date. Provocarea insa consta in integrarea surselor si gestionarea lor eficienta. Imensitatea datelor disponibile poate fi o sursa de informatii pretioase mai ales daca se poate accesa in timp real.

 

Care segmente ale pietei sunt cele mai promitatoare sau cele mai dinamice?

 

Sunt foarte multe: pe langa segmentul Big Data pe care l-am mentionat anterior, un alt trend important este diferentiarea dispozitivelor folosite pentru navigarea pe internet. Nu mai vorbim doar de PC-uri, laptop-uri sau notebook-uri, ci si dispozitivele mobile, smartphones si tablete, care inregistreaza un trafic ascendent. Consecinta acestui fapt este ca de multe ori functiile unui browser sunt inlocuite de o aplicatie mobila. Solutiile noastre de masurare a traficului unifica datele colectate indiferent de sursa, tip de dispozitiv sau sistem de operare folosit. Clientii au nevoie de date complete, pentru a putea urmari tendintele pietei. Mai mult decat atat, putem identifica sursa traficului- daca e de pe un PC sau de pe un dispozitiv mobil.

 

Care crezi ca este reteta succesului intr-o afacere online?

O idee, ca de obicei. Perseverenta, credinta puternica in ideea ta si multa munca.   

 ***

Piotr Ejdys – este CEO si unul dintre fondatorii Gemius. A absolvit matematica si informatica la Universitatea din Varsovia, cu specializarea in Inteligenta Artificiala. 

To clipboard> Drukuj

Tara

Romania

Primeste toate stirile, opiniile si ghidurile intr-un singur mail!

Newsletter