2014-10-22 09:44

Secretele romanilor in cumparaturile online si top-ul magazinelor lor favorite

In August 2014,Gemius a realizat studiul “eCommerce 2014”, studiu care isi propune sa identifice preferintele de folosire ale comertului online de catre utilizatorii de internet din Romania. Cercetarea analizeaza obiceiurile de cumparare ale userilor romani, tipurile de site-uri de comert online favorite, avantajele si dezavantajele percepute de ei in legatura cu achizitiile online, optiunile preferate de plata si livrare, categoriile de produse cumparate online.

Conform studiului, mai mult de doua treimi dintre utilizatorii de internet din Romania au facut cumparaturi online in trecut, iar 21% dintre cei care nu au cumparat inca nimic online planifica sa faca acest lucru in viitor. De mentionat e faptul ca 41% dintre utilizatorii participanti la studiu au folosit internetul pentru a cauta magazine pe care ulterior le-au vizitat, 28% au platit facturi online si 16 % au cumparat ceva de pe site-urile straine. In ceea ce priveste tipurile de site-uri de comert online favorite, pe primul loc se situeaza magazinele online: 83% dintre utilizatori declara ca le-au folosit personal, pe locul doi se gasesc site-urile de anunturi (45%), pe locul 3 site-urile de reduceri colective (32%) si pe locul 4 comparatoarele online de preturi (29%).                                   

Cei care au luat parte la studiu sunt de parere ca avantajele principale ale comertului online sunt: livrarea la domiciliu (74%), faptul ca nu sunt nevoiti sa plece de acasa (61%) si preturile mai mici decat in magazinele traditionale (53%). Pe de alta parte, ca dezavantaje, ei mentioneaza costurile de livrare ridicate  (31%) sau problemele cu garantia produselor (19%).

Ce i-ar putea insa motiva sa faca cumparaturi mai multe? Conform studiului derulat de Gemius, banii sunt cei care fac lumea sa se invarta si pentru utilizatorii de internet din Romania, deoarece factorii cel mai des invocati pentru cresterea volumului de cumparaturi online il reprezinta preturile mai mici (59%), costurile de livrare mai scazute (54%) si reducerile suplimentare (52%).

Intrebati care sunt categoriile de produse cel mai des cumparate online, participantii la studiu au indicat hainele si accesoriile (58%) electrocasnicele (47%), cartile, filmele si muzica (44%), gadget-urile –smartphones si tablete (42%). Conform intereselor utilizatorilor, produsele electronice vor continua sa domine scena de e-commerce in viitor, insa unele categorii dominante din trecut vor suferi o scadere in popularitate: haine si accesorii (-18pp), computere si hardware (-11pp), filme, carti si muzica (-7pp). In timp ce interesul in haine si accesorii va inregistra o scadere in randul utilizatorilor de internet cu experienta in cumparaturi online, pentru cei care nu au achizitionat inca produse online, acestea se situeaza in topul preferintelor, urmate de produsele electronice. Se poate spune astfel ca hainele si electronicele sunt “poarta de intrare” in achizitiile online.  

Optiunea preferata de plata a utilizatorilor romani de internet este de departe plata prin ramburs - 4 din 5 utilizatori o indica ca fiind varianta cea mai des folosita in detrimentul platii cu cardul, a transferului  online din contul bancar sau a platii de pe mobil. In consecinta, livrarea prin curier este cea mai des folosita metoda de livrare, insa utilizatorii romani nu se feresc de metode speciale de livrare, specifice anumitor produse, cum ar fi transferul digital.    

Din punct de vedere al banilor cheltuiti online, un cos mediu de cumparaturi are valoarea de 470 de lei, in timp ce, cheltuielile anuale ale unui utilizator se ridica la 2260 de lei. Conform studiul, in viitor ne putem astepta la o crestere a segmentului de e-commerce, intrucat 40% dintre consumatorii actuali anticipeaza o crestere a cheltuielilor lor si doar 1 din 5 utilizatori indica o scadere a cheltuielilor lor online in anul care vine.

Care sunt insa site-urile de comert online preferate de utilizatorii romani? Conform rezultatelor studiului, din punct de vedere al numarului total de mentiuni, in 2014, eMag.ro a fost site-ul favorit de comert online al utilizatorilor care au folosit comertul online din Romania. Pe locul 2 se situeaza OLX.ro si pe locul 3 Tocmai.ro.   

Studiul complet il puteti descarca gratuit de la link-ul de mai jos:

http://goo.gl/JiJkGT

Metodologie: Studiul s-a derulat pe un esantion de 1200 de respondenti. Esantionul a fost ajustat folosind ponderarea pe sexe, varsta, localitate si educatie. Esantionul este reprezentativ pentru utilizatorii de internet cu varsta mai mare de 15 ani. Datele s-au colectat in perioada 08.08.2014 – 03.09.201, iar pentru colectarea lor s-a folosit metoda de chestionar pop-up CAWI.

To clipboard> Drukuj

Tipul continutului

raport & infografic

Tara

Romania

Vrei sa afli mai multe?

Contact

Primeste toate stirile, opiniile si ghidurile intr-un singur mail!

Newsletter